Van Pleasen naar Dienen

De Pleaser heeft een negatief image. Zit bij jou de pleaser voornamelijk aan het stuur, dan moet je daar snel mogelijk vanaf zien te komen…..maar waarom? Is het niet heel mooi om een dienend leven te leven. Hiertoe wordt immers al duizenden jaren opgeroepen. En is iets voor een ander betekenen niet een essentieel onderdeel van een zinvol en gelukkig leven? Waarom voel jij je dan zo leeggezogen, opgebrand en kapot door alsmaar te luisteren naar de pleaser in jou?

Het idee voor dit artikel kwam toen ik vanmorgen in bed lag na te denken over wat er mis was met mij en mijn bedrijf. Want de laatste weken wil het maar niet stromen, de zogenaamde flow is ver te zoeken. Van binnen schreeuw ik al weken tegen mezelf “What’s wrong with me?” en ineens viel vanmorgen om 4 uur ( ja lekker handig, zo vroeg) mij het antwoord in. Een stem zij ineens: “Maike, je bent teveel bezig met je af te vragen hoe jíj succesvol wordt, maar je moet bezig zijn met het succes van je klant! Dat is alles!”

“Ja, dat is het!’ dacht ik jubelend. “Uhh….Universum. Dat is mooi, maar dan ga ik toch weer de pleaser uithangen en dat mag toch niet? Mij wordt aan alle kanten verteld dat ik vooral aan mezelf moet denken, ik kan niet schenken uit een leeg kopje enzo….hoe zit het daarmee?”

Ik nam mijzelf in gedachten mee langs al mijn reeds behaalde successen….14 jaar geleden startte ik samen met mijn broer en nog een collega een van de eerste grote webwinkels in consumenten elektronica op. Dat klinkt vandaag de dag niet zo spannend, maar het was begin 2005 en het wereld wijde web was nog niet wat het vandaag is. Winkelen via het internet wat niet betrouwbaar, was het algemene beeld. Als je iets kocht via internet werd je belazerd door een malafide iemand op een zolderkamer en kreeg je een doos bakstenen toegestuurd in plaats van die tv die je dacht gekocht te hebben. Niet de ideaalste omstandigheden om succesvol te worden dus. Waarom lukte het ons dan om binnen een jaar naast Nederland, ook Belgie te veroveren en nog een jaar later Denemarken? Hoe is het ons, 3 gewone mensen, toch gelukt om vanuit een eenvoudig kantoortje in Tilburg miljoenen om te zetten?

Het geheim zit em erin dat wij niet bezig waren met ons eigen succes. Wij waren continue bezig met onze klanten. We vroegen onszelf voortdurend af waar onze klant behoefte aan had, hoe de klant het best geholpen werd, waarmee en hoe. Hoe helpen we de klant aan het beste product? Hoe helpen we de klant door het aankoopproces heen? Hoe zorgen we ervoor dat de klant met een tevreden glimlach naar zijn nieuwe product kan kijken? Dát was de sleutel tot succes!

Als jij werkt om die ander werkelijk te helpen, dan is dit dienen in plaats van pleasen. Dan wordt jij niet leeggezogen, maar boor jij een bron van energie aan. Dan laat jij jouw zegeningen tot zegen van een ander zijn!

Ik stop met nadenken over mijn succes en ga me weer volledig richten op jouw succes!

Deze week zal ik vaker wat schrijven hoe we de pleaser in ons kunnen inzetten voor een mooiere wereld en hoe hij je rijker zult maken!

Maike Liebregts, Bewustzijnscoach. @yourservice!